تاج‌الدین حسینی: ساز دف مختص به خانقاه نیست

تاج‌الدین حسینی: ساز دف مختص به خانقاه نیست

«حسینی» با بیان اینکه ساز دف به عنوان ساز کُردی و به نام کُردها در 3 سال پیش در یونسکو ثبت شده است افزود: در کتاب‌های آیینی و مکتوبات قبل از اسلام به دف اشاره شده است و دف با وجود اینکه در خانقاه از اعتبار و ارزش خاصی برخوردار است اما تنها سازی نیست ک فقط بتوان آن را مختص به خانقاه دانست و در مراسم و آیین‌های گوناگونی در تاریخ و فرهنگ ایرانیان مورد استفاده قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه استفاده از دف جایگاه ویژه‌ای به موسیقی کُردی بخشیده و اینکه دف در مراسم سوارانه و سحری در سده‌های پیشتر مورد استفاده قرار گرفته اظهار داشت: تهاجم موسیقی مدرن و جدید و به‌ویژه موسیقی غربی سبب دور شدن نسل جوان از موسیقی اصیل و سنتی ایرانی و به‌ویژه کُردی شده است و ساز دف هم با وجود اعتبار شاخص و جایگاه والایی که در موسیقی وعرفانی دارد متأسفانه نسبت به قدمت و ارزش و اعتباری که دارد ،جایگاه آن کم‌رنگ شده است.
وی گفت: متأسفانه یکی از این دلایل آن است که ما نتوانسته‌ایم به صورت کلی سازهای اصیل و به‌ویژه دف را معرفی و به جوانان بشناسانیم؛ البته نباید نقش و جایگاه ارگان‎ها و سازمان‎های مرتبط با این مهم را هم نادیده گرفت .
«حسینی» با اشاره به جایگاه و نقش ساز دف و احترام و عزت آن در میان جوامع مختلف گفت: کُردها همواره این ساز را جزئی از خود دانسته‌اند. البته کتابی در دست چاپ دارم به نام «مکتب دف‌نوازی در کردستان» که به این موضوع ارتباط دارد.
وی افزود: در کتاب «مکتب دف‌نوازی کردستان» به شکل‌گیری و تاریخچه دف، نقش دف در موسیقی کُردی و به شرح همه ریتم‎ها و جریانات عرفانی در خانقاه و همه مقام‎های دف و فولکلور مرتبط با جریاناتی که دف با آن مواجه بوده و نقش داشته پرداخته‌ ام .
این نوازنده جوان اظهار داشت: ساز دف به مانند موسیقی «هؤره و سیاو چه مانه» از ریشه و سابقه‌ای کهن برخوردار است و هیچ نوازنده‌ای در دنیا وجود ندارد که بتوانند مانند دف‎نوازهای کُرد، دف‌نوازی کنند و این مهم به دلیل توجه به دف به عنوان سازی بومی است.
«حسینی» با بیان اینکه ساز دف در شادی و سوگواری مردم منطقه نقش بسزایی دارد گفت: البته شکل‌گیری گروه‎های دف‌نوازی در این چندسال اخیر و اینکه هر گروه برنامه و اصولی را رعایت کرده و از اهداف و مانیفست مشخصی پیروی کنند خود به مانعی تبدیل شده تا توسعه دف و نقش آن به کندی ادامه پیدا کند.
وی در پایان با بیان اینکه سخن گفتن در مورد موسیقی و ساز دف، جایگاه و تاریخچه آن نیازمند فرصت و زمان بیشتری است خواستار اهتمام جدی‌تر نسل جوان به دف و تلاش و کوشش بیشتر هنرمندان و دلسوزان عرصه موسیقی به ویژه استادن دف و محققان این حوزه جهت حراست و حفظ این ساز اصیل و کهن و ارزشمند برای ارتقاء آن شد و چاره‌اندیشی و تبیین اصول مطلوب‎تری جهت جایگاه واقعی موسیقی کُردی و به‌ویژه دف را ضروری دانست.
 
 
نظرات شما عزیزان:
صلاح
ساعت11:36---22 خرداد 1393
سلام دوست من وبلاگ زیبایی داری

kami
ساعت8:31---15 خرداد 1393
salam vebe zibaii dari

farhad
ساعت15:10---30 ارديبهشت 1393
زیباست وبلاگت موفق باشی

@-):O
ساعت15:09---30 ارديبهشت 1393
خیلی ممنونم بخاطر این پست

فرشید
ساعت16:26---29 ارديبهشت 1393
سلام منیه کرد هستم وبه خدم میبالم که تاجدالدین رو درکنار خودمون داریممممممممم.

سردشت
ساعت16:12---15 فروردين 1393

سلام خوشحالم که این وبلاگ زیبا متعلق به یک همشهری من است .وبلاگ محشری داری.


امیر
ساعت16:10---15 فروردين 1393
سلام علیکم .دوست عزیزم براستی اگر من دستی داشتم حتما به شما جایزه ی نوبل میدادم به خاطر وبلاگ زیباتون.زیییییباست.




امیر
ساعت16:07---15 فروردين 1393
سلام علیکم .دوست عزیزم براستی اگر من دستی داشتم حتما به شما جایزه ی نوبل میدادم به خاطر وبلاگ زیباتون.زیییییباست.


سهیل
ساعت16:05---15 فروردين 1393
سلام .به به وبلاگت بسییییییار بسیییییییار زیباست .خیلیی به دردم خورد در مورد تحقیقم البته تحقیقم برای مدرسه و...نبود .به هر حال ممنون.


سهند
ساعت16:03---15 فروردين 1393
سلام از وبلاگتون خیلی خوشم اومد .ممنون از اطلاعاتتون

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ چهار شنبه 14 اسفند 1392برچسب:, ] [ 14:27 ] [ zhilamo(ژیله مو) ]
[ ]